Bob Weir og Phil Lesh begejstrer publikum i New York i en nøgtern duo-turnéåbner: EW review

Den legendariske Grateful Dead-duo indledte en turné med seks shows i marts med en fortryllende koncert i Radio City Music Hall på Manhattan

Eric Renner Brown

03. marts 2018 kl. 03:27 PM EST

Kold regn og sne hylede gennem Midtown Manhattan fredag aften, men inde i en udsolgt Radio City Music Hall transporterede Bob Weir sit publikum langt væk fra betonjunglen. “Jeg var ude i Wyoming en dejlig sommer, hvor jeg lagde hø, skrev sange og drak lidt”, sagde den legendariske Grateful Dead-guitarist flankeret af sin evige samarbejdspartner Phil Lesh. En dag, huskede Weir, havde han brug for kunstnerisk inspiration – så han begav sig ud fra den ranch, hvor han boede, til den majestætiske Wind River Range. “Jeg kom måske halvanden kilometer op ad vejen og…” Weir afbrød for et øjeblik. “Det kom til mig: ‘Jeg ved bare ikke, hvad jeg leder efter her! Men jeg er nødt til at gøre det!”

Anekdoten indkapslede Weir og Leshs Radio City-optræden, den første af en “Bobby & Phil Duo Tour” med seks koncerter, der tager rockikonerne til New York, Boston og Chicago i denne måned. Da publikums latter døde ned, klimprede Weir de indledende akkorder af “Lost Sailor”, som sammen med sin traditionelle partner “Saint of Circumstance” var en raget, stormfuld afslutning på det første af koncertens to sæt. Ligesom den unge Weir på vej gennem Rocky Mountains eller den navnkundige sømand John Perry Barlow, der beskrives i melodien fra 1980, virkede Weir og Lesh – hvis kreative partnerskab nu strækker sig over mere end et halvt århundrede – nogle gange usikre på deres næste skridt. Var der dårlige noter? Sikkert. Manglede tekster? Naturligvis. Men de kompenserede med et intenst kammeratskab. <iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRelixMagazine%2Fvideos%2F10155116894927307%2F&amp;show_text=0&amp;width=560″ width=”560″ height=”315″ frameborder=”0″ scrolling=”no” allowfullscreen=””” class=””” resize=”0″ replace_attributes=”1″ name=””></iframe>

Weir og Lesh spillede fortæller fredag aften og genfortalte historier fra Dead’s tidlige dage. Deres sangvalg, som var noget af en joker forud for aftenen, fokuserede på de første år. En del af det var logistisk: Duoen spillede enten alene eller blev kun akkompagneret af percussionisten Wally Ingram, hvilket udelukkede de komplicerede grooves fra senere tiders jams som “Estimated Prophet” eller “Shakedown Street”. Men uden den musikalske pyroteknik fra deres respektive bands – Weir og hans John Mayer-assisterede Dead and Company; Lesh og hans dygtige Terrapin Family Band – vendte duoen tilbage til deres rødder, med et ofte fortryllende resultat. En vemodig, lavt sat understrøm definerede højdepunkterne fra den mystiske psych-folk på “Mountains of the Moon” til den hårde ditty “Operator”. Ved sidstnævntes brogede afslutning spurgte Weir endda: “Det slår mig, at vi aldrig nåede at øve slutningen på den!”

Igennem hele deres karriere har Weir og Lesh opbygget et ry med idiosynkratiske instrumentale metoder, og det afpudsede format fremhævede deres stilarter. I stedet for at lade en jam-band-guitardynamo som Warren Haynes eller Trey Anastasio håndtere den afdøde Jerry Garcias dele, som de tidligere har gjort, omkonfigurerede Weir og Lesh arrangementerne. Med sparsomme smuttere af akustiske akkorder gav Weir soloerne på “Uncle John’s Band” og “Me and My Uncle” et amerikansk primitivt præg. Og Lesh brugte sin elektriske bas som en melodisk kraft: Hans behændige kontramelodi på “Friend of the Devil” matchede David Grismans flinke mandolinspil på melodiens studieversion fra 1970. <iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FRelixMagazine%2Fvideos%2F10155117024872307%2F&amp;show_text=0&amp;width=560″ width=”560″ height=”315″ frameborder=”0″ scrolling=”no” allowfullscreen=””” class=””” resize=”0″ replace_attributes=”1″ name=””></iframe>

Det var ikke fordi, at fortolkningerne alle var stramme og polerede. Efter at være begyndt med en lovende instrumental duel, snoede “Mountains of the Moon” sig ind i en retningsløs jam. “He’s Gone” var på samme måde lidt sløj, før Weir og Lesh genoplivede sangen med en hjertelig version af dens “Nothing’s gonna bring him back…” coda.

Men på trods af sine lejlighedsvise ulemper affødte den løse atmosfære et af aftenens bedste jams. Lesh og Weir ignorerede tilsyneladende stikord fra hinanden for at gå videre til næste afsnit af et første sæt “Bird Song” og tvang sig selv til at udforske hvert hjørne af sangens elegiske akkordprogression. Oplæsningen var så stor en succes, at duoen bragte den tilbage for en reprise midtvejs i andet sæt.

Duoens drillerier kan dog have skævvredet publikums positive modtagelse. De indledte “Bird Song” med en side-splitting historie om den afdøde Dead-instrumentalist Ron “Pigpen” McKernan og hans tidligere kæreste Janis Joplin, som inspirerede Robert Hunter’s elskede tekster. Weir husker, at han boede sammen med sine bandkammerater i “dybest set en forladt sommerlejr” i Marin County og bemærkede, at han delte en tynd væg med McKernan og Joplin. “Hele natten igennem lød det: ‘Daddy! Daddy! Daddy!”, råbte han. Lesh indskød: “Entusiasmen var smittende.”

I Radio City var entusiasmen, om end af en helt anden art, ligeledes smittende. Mens showet nominelt sluttede med “Not Fade Away” og “Box of Rain” som afslutning på andet sæt, kulminerede det med et Weir-ledet cover af Bob Dylans skrappe protesthymne “A Hard Rain’s a-Gonna Fall” fra 1963. Weir, der sammen med sine Dead and Company-bandkammerater besøgte overlevende fra Marjory Stoneman Douglas-skoleskyderiet tidligere på ugen, bæltede en linje med særlig styrke: “Jeg så pistoler og skarpe sværd i små børns hænder.” Før “Box of Rain” erklærede Lesh duoens politik endnu kraftigere, idet han opfordrede publikum til at identificere lovgivere, der er for våben og “stemme dem motherf-ers ud.”

Sammen med aftenens ellers afslappede natur fremkaldte de politiske formaninger den familiære, men spændte modkultur, som Weir, Lesh og The Dead kom ud af i 60’erne. Det er et fællesskab, som Deadheads stadig vil trodse elementerne for at deltage i – og som Weir og Lesh heldigvis stadig er villige til at facilitere. B+

Sætliste:

Uncle John’s Band
Operator