BOGANMELDELSE: IT af Stephen King

Kan du huske det, den ting i din barndom, som skræmte dig? Jeg mener ikke ting, der skræmte dig. Når man er barn, er de fleste ting skræmmende, eller kan virke sådan, blot fordi vi ikke har nogen referenceramme – alt er ukendt. Jeg mener virkelig skræmte dig, holdt dig vågen hele natten, eller fik dig til at finde på en undskyldning, så du kunne sove hos din mor og far. Behårede hænder og djævlehunde, der er klar til at trække dig ned i helvede eller varsle din snarlige død. Freddys smeltende ansigt og barberbladshænder: Uanset hvor meget du prøver, får Freddy dig, søvnige hoved. Eller måske var det skyggerne under sengen og i garderobeskabet.

Ja, hvis du tænker godt nok, graver dybt ned, kravler helt ind i de minder, husker barndommens sange, lugtene, litaniet af underlige børne-tv-stjerner og diskjockeys, vennerne, hvis navne allerede er ved at opløses som aske i dit helt logiske, helt fornuftige voksne sind, så husker du det. Du husker det i din øjenkrog. Du husker de baggyder og de afstikkere, der tegnede din verden. Husk, at uanset hvor meget frihed vi havde i de gode gamle dage, var vi som alle børn fanget i en lille verden, uden flugtmuligheder, uden referenceramme, og hvor ingen rigtig lyttede til os. Du kan beholde det for dig selv, men husk det.

Det er derfor, at IT er et mesterværk inden for gyserforfatterskab. Det er Stephen Kings afhandling om horror. En

meditation over forbindelsen mellem barndom, sted og erindring.

Som det er tilfældet med de fleste af Kings værker, foregår den naturligvis i Maine og omhandler, du gættede det, en forfatter fra Maine (nu har du en ballon, den svæver, de svæver alle sammen), og mere specifikt den lille by Derry. Og forfatteren er en af en gruppe på syv venner, taberne, som bliver bundet sammen enten af held eller skæbnen eller den store skildpaddes vilje. Som i alle gode forfatterskaber giver King dig lige nok til, at du selv kan bestemme, og lader så din fantasi gøre resten – ligesom med skyggerne under din seng. Børnene er bundet sammen for at bekæmpe et stort onde i Derry, byen, hvor der hvert 27. år forsvinder børn, men ingen gør noget ved det. Der findes altid syndebukke og forklaringer, og byen fortsætter med at blomstre, som i en eller anden faustisk pagt, den ikke husker at have indgået.

De voksne kan ikke se tingene, som de virkelig er. For dem er verden ordnet og logisk, så langt den rækker. Men børnene ved, selv om de ikke taler med hinanden om det, ligesom de der uhyggelige børne-tv-værter, at der er noget, der ikke stemmer, og hvorfor griner dine forældre af dem og spørger dig, hvad du vil have den sjove mand med cigar og træningsdragt til at ordne for dig? Er det en spøg? Hader de dig? Nej, nej, det gør de ikke, og det gør de heller ikke. De kan bare ikke se det eller nægter at se det. De vil ikke se monstrene. Hvis de gjorde det, ville det være at bryde deres verden og dens tvillingeinstitutioner af autoritet og tillid op. To meget voksne fantasier. Og sådan er det, at børnene må kæmpe mod monstret sammen.

Klichéfyldt nok, tænker man måske. Dræberklovne, oh please! Acceptér, at det ikke er en kliché i Kings hænder, dels fordi han er manden, der er årsag til klichéen, og mest fordi han er så forbandet god en forfatter. Der er meget mere på spil her end blot monstergys, noget mere eksistentielt og metafysisk i udforskningen af barndom og frygt, men også kærlighed og venskab.

Romanen veksler hele vejen igennem mellem to tidslinjer: vores hovedpersoner, de syv tabere, som børn, og derefter som voksne. I begge tidslinjer er byen Derry ramt af en bølge af børnemord og forsvindinger, som de voksne skyder skylden på en uidentificeret sexgalning. Denne strukturering bruges med stor effekt til langsomt at opbygge spænding og ægte psykologisk gys, samt til at tegne rige og troværdige karakterer, både gode og onde.

Karaktererne og tilfældighederne i deres liv, voksne eller børn, er uløseligt forbundet med byen Derry. IT og byen får en vis fordel af dette forhold. King gør den slags meget godt, idet han aldrig giver os det fulde svar, men kun antydninger og lader os udfylde resten. The Stand er endnu et eksempel på udforskning af det gode mod det onde, og mennesker, der udkæmper kampen på jorden, hvor deres viljer er underlagt skæbnens kræfter. I begge disse bøger er tricket at få os til at tro, at der foregår en eksistentiel kamp mellem universelle kræfter, hvilket Stephen King er så god til. Selv om konklusionen fra The Stand og IThas at være, at den frie vilje er en illusion, i hvert fald til en vis grad.

Jeg har læst mere gys fra 1970’erne og 80’erne for nylig, og det meste af det, selv om det er velskrevet og sjovt, føles stadig gammeldags. Det samme kan ikke siges om IT, som stadig er frisk og visceral. En del af det hemmelige er, hvor godt romanen også skildrer kærlighed og venskab, der, når de er stærkest, kan opføre sig som naturkræfter, magtfulde og universelle, eller i det mindste synes sådan – og den sidste del er afgørende for handlingen: troens magt.

Der er fornyet interesse for historien på grund af den nye film, der skal udkomme til sommer. Jeg har desværre genseet filmen fra 1990 med Tim Curry som klovnen Pennywise, alias IT, igen. Helt ærligt, Tim var det bedste ved den, og desværre blev min teenage erindring om filmen besudlet. Dens største problem var, at den på trods af sin spilletid på 192 minutter var et horror-show af plot-slagteri. Bogen er lang, men længden er nødvendig for at opnå mange af effekterne, f.eks. karakterudvikling og opbygning af spænding. Samtidig forsøgte filmen fra 1990 at bevare den væsentlige struktur i plottet, hvilket gjorde den hul og til tider træagtig til ufrivillig komik. Udfordringen for den nye film bliver at indfange essensen af bogen, samtidig med at den tager højde for kravene til spillefilmsformatet. Traileren ser bestemt lovende ud, men det gjorde Prometheus også, og se, hvor det førte os hen – en smukt fotograferet film, med karakterer, som det var svært at føle noget for, og et plot, der virkede som et forræderi over for fans af de to første film.

Alas, sådanne ting er sendt for at skræmme os, ligesom skygger under sengen og 1980’ernes diskjockeyer. Drøm sødt, børn, og lad ikke sengelusene kravle ind i jeres ører og æde jeres hjerner, mens I sover. Godnat, godnat.

Stephen Edwin King er en amerikansk forfatter af gys, overnaturlig fiktion, spænding, science fiction og fantasy.

Du kan købe et eksemplar af IT hos Foyles, Waterstones eller The Book Depository:

I modsætning til mange andre Arts & Entertainment Magazines er STORGY ikke støttet af Arts Council eller subsidieret af eksterne tilskud eller bidrag. Det indhold, vi leverer, kræver meget tid, penge og hårdt arbejde at producere og er afhængig af de talentfulde forfattere, vi udgiver, og af et engageret team af skribenter, som er dedikerede. Hvis du nyder at læse vores magasin, kan du hjælpe os med at sikre vores fremtid og gøre det muligt for os at fortsætte med at udgive vores forfatteres ord. Vær venlig at give et bidrag eller abonnere på STORGY Magazine med et månedligt gebyr efter eget valg. Din støtte fortsætter som altid med at inspirere.

Review by Daniel Soule

I modsætning til mange andre Arts & Entertainment Magazines er STORGY ikke finansieret af Arts Council eller subsidieret af eksterne tilskud eller bidrag. Det indhold, vi leverer, kræver meget tid, penge og hårdt arbejde at producere og er afhængig af de talentfulde forfattere, vi udgiver, og af et engageret team af skribenter, som er dedikerede. Hvis du nyder at læse vores magasin, kan du hjælpe os med at sikre vores fremtid og gøre det muligt for os at fortsætte med at udgive vores forfatteres ord. Giv venligst et bidrag eller abonnér på STORGY Magazine med et månedligt gebyr efter eget valg. Din støtte fortsætter som altid med at inspirere os.

Læs mere af Daniels forfatterskab:

Mrs Webber

Christmas Claws By Daniel Soule