Musikkritiker

Räckvidd: D3 – B5 – E7
Sångart: Lätt lyrisk sopran (4 oktaver och en ton)
Sångvärde: Lätt lyrisk sopran (4 oktaver och en ton)
Sångvärde: Lätt lyrisk sopran: B-
Rekommenderad lyssning: Emotions, The Way
Positivt: Hennes lägre register, även om det ofta är svagt och inkonsekvent (på grund av hennes höga tessitura och problem med andningsstödet), är relativt starkt för en sopran, med stöd ner till F#3 och utbredning till D3.
Hennes bälten uppnås genom blandning, och hon har framgångsrikt sträckt sig upp till Bb5. Grande har inte heller några problem med att stanna i sopranens tessitura under längre perioder (se liveframträdanden av Break Free, Dangerous Woman och Focus). Hennes bältesregister som helhet är omfattande och når upp till en imponerande B5. Kan göra komplexa, snabba melismer (se Hands on Me och Problem). Ett rullande vibrato kan höras i bälten upp till G#5 och så lågt som Bb3.
Hennes falsett är lätt och söt och det är också där rösten finner sin ”ring”, den är ljus och frisk upp till Eb6.
Flöjtregistret är genomträngande, och visselpiporna har inga osammanhängande toner knutna till sig (polyfona toner). Hon kan sjunga vokala löpningar i detta register (se Känslor).
Negativ: De tidigare nämnda blandade bältena saknar i allmänhet kraft och visselregistret är inte kontrollerat (något som hon själv har erkänt). Hennes något nasala och feminina ton är också polariserande. Hennes diktion är opolerad, vilket gör att hennes texter ibland är obegripliga (se bryggan i Break Free) på grund av tungspänningar. Grande överaktiverar också musklerna i sin käke – oftast när hon sjunger löpningar – vilket främjar denna tungspänning, vilket i sin tur förändrar positioneringen av struphuvudet. Intonation live har visat sig vara ett problem vid vissa tillfällen (runt 2013), och det lägre registret låter i de flesta fall utan stöd. Hennes stöd är också inkonsekvent, från omkring G3-C#5, över C5/C#5 höjer hon sitt struphuvud.

Eb3-E7

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.